90 proc. wolontariuszy i wolontariuszek uważa, że nabyte dzięki wolontariatowi kompetencje przydają się im w życiu zawodowym. Nowe badanie Fundacji Dr Clown
Blisko ⅓ wolontariuszy i wolontariuszek Fundacji Dr Clown, jednego z największych w Polsce stałych zespołów wolontariackich, uważa, że tego rodzaju zaangażowanie pozwoliło im rozwinąć umiejętność budowania relacji i współpracy oraz interakcji z osobami w trudnej sytuacji. Prawie tyle samo, 30 proc., rozwinęło dzięki temu swoją kreatywność, a 28 proc. nabrało pewności siebie. Połowa badanych przyznaje, że wolontariat pozytywnie wpływa na ich życie, a 47 proc. zyskało w ten sposób poczucie celu.
2024-12-03, 12:16

5 grudnia, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Wolontariusza, ustanowiony prawie 40 lat temu przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu okazania uznania pracy wolontariuszy i wolontariuszek na całym świecie za ich trud, czas i umiejętności, które poświęcają na rzecz szczytnych celów. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w wolontariat angażuje się blisko 30 proc. Polek i Polaków, zazwyczaj jednak preferują działania indywidualne, np. pomoc znajomym czy sąsiadom (26,5 proc.), niż w ramach organizacji (5 proc.). 

Często zapomina się o tym, że doświadczenie udziału w wolontariacie pozwala nie tylko wspierać potrzebujących i czynić dobro, ale również przydaje się w innych dziedzinach życia – aż 90 proc. naszych wolontariuszy i wolontariuszek uważa, że zdobyte tą drogą kompetencje przydają im się w życiu zawodowym – mówi Agata Bednarek, prezeska Fundacji Dr Clown, od 25 lat wyznaczającej w Polsce standardy terapii śmiechem u podopiecznych i pacjentów w szpitalach i wyspecjalizowanych placówkach. – W przeprowadzonej w naszym zespole ankiecie blisko ⅓ badanych wskazuje, że działania wolontariackie pozwoliły im rozwinąć umiejętność budowania relacji i współpracy oraz interakcji z osobami w trudnej sytuacji. Prawie tyle samo, 30 proc., uważa, że dzięki temu rozwinęli swoją kreatywność, a 28 proc. nabrało pewności siebie. To bardzo przydatne cechy, szczególnie w czasach szybkiego rozwoju technologii, kiedy coraz ważniejsze u ludzi stają się właśnie kompetencje miękkie. 

Wśród innych kompetencji, które wolontariat pomaga rozwijać, wolontariusze i wolontariuszki Fundacji Dr Clown wskazywali również empatię (27,5 proc.) oraz umiejętności komunikacyjne (23 proc.). Prawie 15 proc. przyznaje, że działania wolontariackie pozwoliły im poznać swoje mocne i słabe strony

Wolontariat pozytywnie wpływa na życie połowy badanych

Do angażowania się w wolontariat najczęściej motywują chęć pomagania potrzebującym (59 proc.) i chęć czynienia dobra (57 proc.). Nieco ponad 45 proc. badanych do tego typu działań skłania związane z nimi poczucie satysfakcji. Prawie 15 proc. uważa, że jest to inwestycja w rozwój kompetencji, które mogą być przydatne zawodowo, a 11 proc. chce poznać nowych ludzi i wejść w nowe środowisko. 

Połowa ankietowanych w pytaniu o znaczenie wolontariatu w ich życiu deklaruje, że wpływa on na nie pozytywnie, a prawie tyle samo (47 proc.), że daje im poczucie celu. Niemal 40 proc. ma dzięki temu lepsze samopoczucie, nieco ponad ⅓ czuje się potrzebna, a prawie ⅓ czuje więcej radości w życiu. Jedynie mniej niż 4 proc. odczuwa z tego powodu zmęczenie. 

Jeden z największych zespołów wolontariuszy w Polsce

Fundacja Dr Clown ma obecnie największy w Polsce zespół wolontariuszy i wolontariuszek pracujących stale przez cały rok. Blisko 500 profesjonalnie przeszkolonych Doktorów Clownów dociera z terapią śmiechem do dzieci, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami w niemal 150 szpitalach i placówkach specjalistycznych w ponad 80 miastach całej Polski, nawiązując relacje z niemal 41 tys. beneficjentów rocznie. Zbierane przez Fundację środki, np. z przekazywania 1,5 proc. podatku dochodowego, są przeznaczane m.in. na finansowanie szkoleń wolontariuszy i wolontariuszek – artystycznych, psychologiczno-pedagogicznych i medialnych – oraz ich wyposażenia i dojazdów, a także na organizację dobroczynnych akcji specjalnych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.